The protection of children against all forms of violence is one of the five priorities of the Third Council of Europe Strategy for the Rights of the Child
The protection of children against all forms of violence is one of the five priorities of the Third Council of Europe Strategy for the Rights of the Child (2016-2021). According to the Communication on achieving a European Education area by 2025, it is fundamental to build democratic education environments free from bullying, harmful speech and disinformation, also implementing the Council Recommendation of 22 May 2018 on promoting common values, inclusive education, and the European dimension of teaching. Bullying at school and cyberbullying are risky phenomena that greatly affect the educational environment. The bullied young person experiences psychological and emotional distress, and the classroom or school in general, becomes a place to be feared and avoided.Research shows that bullying can negatively impact a child’s access to education and lead to:
– School avoidance and higher rates of absenteeism
– Lower grades
– Inability to concentrate
– Loss of interest in academic achievement
– Increase in dropout rates Bullying is therefore one of the elements that leads to early school leaving and educational poverty
No country can achieve inclusive and equitable quality education for all if learners experience violence and bullying in school (UNESCO 2019). The COVID-19 pandemic has led to an increase in kids and teens using digital platforms, especially for education purposes. As school has moved home, so has bullying and harassment. According to the L1ght, an organization that tracks online harassment, there has been a 70% increase in cyberbullying in just a few months. With many parents trying to balance working from home, they aren’t always aware of what their kids are doing online. Because of the pandemic, kids might also engage in cyberbullying because they are bored, lonely or want attention. In this context, young people with disabilities are more likely than their peers to experience violence, sexual abuse and bullying in schools, at home and in institutions across the European Union; they also often face violence linked to their disability, as well as other, more subtle, forms of violence, such as exclusion and isolation (Violence against children with disabilities: legislation, policies and programmes in the EU, European Union
Agency for Fundamental Rights, 2015). Besides increasing its negative effects on young people with disabilities, bullying may also be considered harassment when it is based on a student’s race, color, national origin, sex, disability, or religion. It is therefore fundamental to implement actions to address bullying in schools so that they could more strongly consider children and young people with disabilities.
La protección de los niños contra toda forma de violencia es una de las cinco prioridades del Tercer Consejo de la Estrategia Europea para los Derechos de los Niños (2016-2021). Según la Comunicación sobre la consecución de un espacio educativo europeo para 2025, es fundamental construir entornos educativos democráticos libres de acoso, discursos nocivos y desinformación, aplicando también la Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 sobre la promoción de los valores comunes, la educación inclusiva y la dimensión europea de la enseñanza. El acoso escolar y el ciberacoso son fenómenos de riesgo que afectan en gran medida al entorno educativo. Los jovenes acosados experimentan un malestar psicológico y emocional, en el aula o la escuela en general, se convierte en un lugar al que hay que temer y evitar. Las investigaciones demuestran que el acoso puede afectar negativamente al acceso del niño a la educación y provocar:
– Evitación de la escuela y mayores tasas de absentismo
– Calificaciones más bajas
– Incapacidad para concentrarse
– Pérdida de interés por el rendimiento académico
– Aumento de las tasas de abandono escolar El acoso escolar es, por tanto, uno de los elementos que conducen al abandono escolar prematuro y a la pobreza educativa
Ningún país puede lograr una educación de calidad inclusiva y equitativa para todos si los alumnos sufren violencia y acoso escolar (UNESCO 2019). La pandemia del COVID-19 ha provocado un aumento del uso de plataformas digitales por parte de niños y adolescentes, especialmente con fines educativos. A medida que la escuela se ha trasladado a casa, también lo ha hecho el acoso y la intimidación. Según L1ght, una organización que rastrea el acoso en línea, se ha producido un aumento del 70% del ciberacoso en tan solo unos meses. Como muchos padres intentan compaginar el trabajo desde casa, no siempre son conscientes de lo que hacen sus hijos en Internet. Debido a la pandemia, los niños también pueden incurrir en el ciberacoso porque se aburren, se sienten solos o quieren atención. En este contexto, los jóvenes con discapacidad tienen más probabilidades que sus compañeros de sufrir violencia, abusos sexuales y acoso en las escuelas, en casa y en las instituciones de toda la Unión Europea; también se enfrentan a menudo a la violencia relacionada con su discapacidad, así como a otras formas de violencia más sutiles, como la exclusión y el aislamiento (Violence against children with disabilities: legislation, policies and programmes in the EU, European Union)
Agencia de los Derechos Fundamentales, 2015). Además de aumentar sus efectos negativos en los jóvenes con discapacidad, el bullying también puede considerarse acoso cuando se basa en la raza, el color, el origen nacional, el sexo, la discapacidad o la religión de un estudiante. Por lo tanto, es fundamental poner en marcha acciones para hacer frente al acoso en las escuelas, de modo que puedan tener más en cuenta a los niños y jóvenes con discapacidad.
This project will provide proper, innovative and continuing support to both learners with disabilities/special needs and learners without special needs and those who seek to educate/work with them in order to tackle bullying/cyberbullying issues, improve socialisation, reduce marginalisation and ease both their lives in school and their migration into adulthood, to allow them to enjoy fully rounded lives and contribute more widely to society. It will also provide support to and input for training, educators and trainers in promoting equity, diversity, and inclusion in learning through educational institutions and wider society, via more in-depth understanding and work with individuals with disabilities, and the provision of training/educational materials.
Specific Objectives:
– SO1: to promote the development and acquisition of proper and useful knowledge to deal with bullying and cyberbullying
– SO2: to enhance the empowerment of young students providing them with main tools for critical thinking against bullying and cyberbullying
– SO3: to foster the awareness of the risks related to bullying and cyberbullying and the unconscious use of the internet and social media.
Este proyecto proporcionará un apoyo adecuado, innovador y continuado tanto a los alumnos con discapacidades/necesidades especiales como a los alumnos sin necesidades especiales y a quienes tratan de educar/trabajar con ellos para abordar los problemas de acoso/ciberacoso, mejorar la socialización, reducir la marginación y facilitar tanto su vida en la escuela como su migración a la edad adulta, para permitirles disfrutar de una vida plenamente redondeada y contribuir más ampliamente a la sociedad. También proporcionará apoyo y aportaciones a la formación, a los educadores y a los formadores para promover la equidad, la diversidad y la inclusión en el aprendizaje a través de las instituciones educativas y de la sociedad en general, mediante una comprensión y un trabajo más profundos con las personas con discapacidad, y el suministro de materiales de formación/educativos.
Objetivos específicos:
– OE1: promover el desarrollo y la adquisición de conocimientos adecuados y útiles para hacer frente al acoso escolar y al ciberacoso
– OE2: mejorar la capacitación de los jóvenes estudiantes proporcionándoles las principales herramientas para el pensamiento crítico contra el acoso y el ciberacoso
– OE3: fomentar la concienciación sobre los riesgos relacionados con el acoso y el ciberacoso y el uso inconsciente de Internet y las redes sociales.
Partnership/ Socios:
- Plataforma Representativa Estatal de Discapacitados Fisicos Asociación – SPAIN – https://www.predif.org/
- Xano Channel – SPAIN www.xano.es
- Moige Movimento Italiano Genitorim– ITALY https://www.moige.it/
- Base3 Società Cooperativa- ITALY https://www.basetre.com/es/home-espanol/
- Dublin City University – IRELAND https://www.dcu.ie/
- Osnovna skola Dobrise Cesarica – CROATIA http://www.os-dcesarica-zg.skole.hr/
Results
The main outputs of the YAB project consist of 3 results (R), each of which corresponds to the achievement of one of the specific objectives defined in the project.
R1 (SO1) Toolkit for teachers:”Prevention of bullying and cyberbullying: tools for working with students”. This training tool will be based on the YAB methodology, elaborated by the project partners, starting from the sharing of good practices, with the aim to develop teachers’ knowledge, competences and skills to work with students with an equality approach (“child ambassadors”). In addition, it will assist teachers in preventing and identifying cases of bullying and cyberbullying, mostly related to students with disabilities.
R2 (SO2) YAB Resource Centre: The interactive platform represents the main output of the project, as it will have three objectives: To be the main training tool for teachers, containing guidance elaborated in the previous phase (R1) To be a fundamental element for the creation of NE teams and for the sustainability of the project framework. The platform will allow beneficiaries directly involved in the project to work with their peers in other countries and will make available materials necessary for the development of anti-bullying campaigns by students with and without disabilities (training materials, CANVAS, etc.). It will be the tool for parent and community engagement on bullying and cyberbullying issues.
R3 (SO3) Set of anti-bullying campaign projects: R3 will consist in collecting the projects elaborated by NE teams for the promotion of anti-bullying campaigns against students with disabilities. It will be the result of the involvement of students with their peers in educational activities (pilot actions) and a fundamental means to promote awareness of bullying and cyberbullying issues in the educational community (schools, families, associations representing people with disabilities, etc.).
Los principales productos del proyecto YAB consisten en 3 resultados (R), cada uno de los cuales corresponde al logro de uno de los objetivos específicos definidos en el proyecto.
R1 (SO1) Guía de herramientas para los profesores: “Prevención del acoso y el ciberacoso: herramientas para trabajar con estudiantes”. Esta herramienta de formación se basará en la metodología YAB, elaborada por los socios del proyecto, comenzando a partir de compartir las buenas prácticas, con el objetivo de desarrollar los conocimientos, competencias y habilidades de los profesores para trabajar con estudiantes con un enfoque de igualdad (“niños embajadores”). Además, ayudará a los profesores en la prevención e identificación de casos de acoso y ciberacoso, en su mayoría relacionados con estudiantes con discapacidad.
R2 (SO2) Centro de recursos YAB: La plataforma interactiva representa el principal resultado del proyecto, ya que tendrá tres objetivos: Ser principal herramienta de formación para profesores, que contiene guía elaborada en la fase anterior (R1) Ser elemento fundamental para la creación de equipos de NE y para la sostenibilidad del marco del proyecto. La plataforma permitirá a beneficiarios directamente implicados en el proyecto trabajar con sus compañeros de otros países y pondrá a su disposición materiales necesarios para desarrollo de campañas anti-acoso por parte de estudiantes con y sin discapacidad (materiales de formación, CANVAS, etc.). Será la herramienta para el compromiso de padres y comunidad en temas de acoso y ciberacoso.
R3 (SO3) Conjunto de proyectos de campañas anti-bullying: R3 consistirá en recoger los proyectos elaborados por los equipos de NE para la promoción de campañas anti-acoso contra estudiantes con discapacidad. Será el resultado de la implicación de estudiantes con sus compañeros en actividades de educación (acciones piloto) y un medio fundamental para promover la concienciación en temas de acoso y ciberacoso en la comunidad educativa (colegios, familias, asociaciones que representan a personas con discapacidad, etc.)
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