Support for vulnerable youth, at risk of social exclusion, throughout Europe, by engaging them through music labs organised as a “remote orchestra”
The project aims to support vulnerable youth, at risk of social exclusion, throughout Europe, by engaging them through music labs organised as a “remote orchestra”, as a means for them to acquire, or re-acquire, fundamental social and life skills, such as managing the individual within a collective, team work, setting ambitious but realistic objectives etc, as well as The use of music was chosen because “music is a universal phenomenon and is, therefore, relevant to all people no matter what culture they belong to and what language they speak…it can serve as a common denominator, a common language, for people from different cultures, and thus, enhance communication between them. Moreover, throughout history, music was used to aid and to cure individuals and groups in different cultures (e.g., Sekeles, 1996; West, 2000) At systemic level, the project is expected to reinforce the response of education and training systems and youth policies to some of the main challenges facing youth in today’s world, in particular: digital transformation (the remote orchestra) and employability, but also the need to promote social, civic and intercultural competences, intercultural dialogue, democratic values and fundamental rights, social inclusion, mental health and well-being, non-discrimination and active citizenship, critical thinking and media literacy. Finally, it aims to foster a sense of belonging to the wider EU community.
El proyecto tiene como objetivo apoyar a los jóvenes vulnerables, en riesgo de exclusión social, en toda Europa, involucrándolos a través de laboratorios de música organizados como una “orquesta a distancia”, como un medio para que adquieran, o vuelvan a adquirir, habilidades sociales y de vida fundamentales, como la gestión del individuo dentro de un colectivo, el trabajo en equipo, el establecimiento de objetivos ambiciosos pero realistas, etc. El uso de la música fue elegido porque “la música es un fenómeno universal y es, por lo tanto, relevante para todas las personas, independientemente de la cultura a la que pertenezcan y del idioma que hablen. …puede servir de denominador común, de lenguaje común, para personas de diferentes culturas y, por tanto, mejorar la comunicación entre ellas. Además, a lo largo de la historia, la música se ha utilizado para ayudar y curar a individuos y grupos de diferentes culturas (por ejemplo, Sekeles, 1996; West, 2000) A nivel sistémico, se espera que el proyecto refuerce la respuesta de los sistemas de educación y formación y de las políticas de juventud a algunos de los principales retos a los que se enfrenta la juventud en el mundo actual, en particular: la transformación digital (la orquesta a distancia) y la empleabilidad, pero también la necesidad de promover las competencias sociales, cívicas e interculturales, el diálogo intercultural, los valores democráticos y los derechos fundamentales, la inclusión social, la salud mental y el bienestar, la no discriminación y la ciudadanía activa, el pensamiento crítico y la alfabetización mediática. Por último, pretende fomentar el sentido de pertenencia a la comunidad de la UE en general.
Results:
- EYRO will create an inclusive, collaborative EU peer-to-peer (P2P) ‘youth remote orchestra’ for young people at risk of social exclusion, offering mentoring and coaching in playing music together across Europe.
- In order to achieve this, EYRO will also offer music teachers a training programme to allow them to work effectively with specific competences relating to working with vulnerable young people (i.e. emotional intelligence-based competences) and with the selected technology (digital competences).
- Finally, the project will develop a Guideline to offer EU institutions and organisations across the EU working with vulnerable youth an innovative approach for their engagement and social inclusion, as well as a tool to foster a sense of belonging to the EU. This project result represents a fundamental sustainability and transferability strategy. It will be disseminated widely through the project website, partners’ networks at national and EU level, social media, and through multiplier events.
- EYRO creará una “orquesta juvenil a distancia” de la UE, inclusiva y colaborativa, para jóvenes en riesgo de exclusión social, ofreciendo tutoría y entrenamiento para tocar música juntos en toda Europa.
- Para ello, EYRO también ofrecerá a los profesores de música un programa de formación que les permita trabajar eficazmente con competencias específicas relacionadas con el trabajo con jóvenes vulnerables (es decir, competencias basadas en la inteligencia emocional) y con la tecnología seleccionada (competencias digitales).
- Por último, el proyecto desarrollará una directriz para ofrecer a las instituciones y organizaciones de la UE que trabajan con jóvenes vulnerables un enfoque innovador para su compromiso e inclusión social, así como una herramienta para fomentar el sentido de pertenencia a la UE. Este resultado del proyecto representa una estrategia fundamental de sostenibilidad y transferibilidad. Se difundirá ampliamente a través del sitio web del proyecto, de las redes de los socios a nivel nacional y de la UE, de los medios de comunicación social y de los eventos multiplicadores.
Partnership/Socios:
- Ayuntamiento de Guadassuar – SPAIN – https://guadassuar.es/
- Xano Channel – SPAIN www.xano.es
- Kethea – GREECE https://www.kethea.gr/en/kethea/einai-kethea/
- Armonica-Mente – ITALY https://www.facebook.com/armonicamente8/videos/
- Folksuniversitet – SWEDEN – https://www.folkuniversitetet.se/
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